رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان يزد، گفت: انجمن خوشنويسان نوين هنوز نتوانسته است، در چارچوب قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گيرد و متاسفانه برخوردهاي دوگانه مسئولين باعث شده است كه اين مركز به فعاليت‌هاي خود ادامه دهد.

خلف حوتي‌نژاد اظهار داشت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان يزد، نزديك به يك سال است كه مجدداً فعاليت خود را آغاز نموده است.

وي افزود: هدف از ايجاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان يزد، مديريت مستقل در زمينه فرهنگ و هنر و همچنين اجراي سياست‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌باشد، ‌سياست اين اداره، نياز سنجي در شهر و مورد بررسي قرار دادن مديريت مراكز و موسساتي كه تحت پوشش اين اداره هستند، مي‌باشد.

حوتي‌نژاد در ادامه گفت: مراكز مجاز و غيرمجاز از هم تفكيك شده و درخواست برخورد با مراكز غيرمجاز را از مراكزي چون اماكن عمومي ومجامع امور صنفي شده است.

وي تصريح كرد: ‌درخواست اداره فرهنگ و ارشاد و اسلامي شهرستان يزد اين بوده كه به انجمن‌ها به دليل آنكه تشكل‌هاي خود جوش هستند، بها داده شود و كار بر عهده خود هنرمندان واگذار شود.

حوتي‌نژاد با اشاره به اينكه به پتانسيل و تخصص انجمن‌ها نياز است، خاطر نشان ساخت: رويكرد اين اداره فرهنگ ادامه سياست‌هاي گذشته بوده و جداي از آن پرداختن به مسئله زير بنايي آموزش و پژوهش است كه در ستاد پيگيري مي‌شود و در راستاي آن مركز پژهش‌ها راه اندازي شده است، در صورتي كه به مقوله آموزش و پژوهش بهاي بيشتري داده شود، هر چند شاهد بهره‌برداري آن به زودي نباشيم، ولي در آينده شاهد رشد قابل توجهي از لحاظ علمي و هنري خواهيم بود.

اين مقام مسئول افزود: انجمن خوشنويسان نوين هنوز نتوانسته است، درچارچوب قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گيرد و متاسفانه برخوردهاي دوگانه مسئولين باعث شده است كه اين مركز به فعاليت‌هاي خود ادامه دهد، حتي مكاتبات و پيگيري‌هايي با قسمت‌هاي مختلف ستاد براي متوقف شدن فعاليت انجمن خوشنويسان نوين صورت گرفت، ولي متاسفانه از جايي بالاتر از سيستم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان يزد نامه‌اي آمد و خواسته شد كه دست نگه داريم.

وي ادامه داد: ‌انجمن خوشنويسان ايران شعبه يزد از فعاليت انجمن خوشنويسان نوين به دليل تبعات منفي آن ناراضي است و جداي از آنكه خيلي‌ها تصور مي‌كنند، انجمن خوشنويسان نوين همان انجمن خوشنويسان ايران مي‌باشد، دربحث كارشناسي نيز بايد بررسي شود كه فعاليت انجمن خوشنويسان نوين مي‌تواند، در خدمت فرهنگ و هنر باشد.

حوتي‌نژاد افزود: ‌انجمن خوشنويسان ايران اعتراض خود را حتي به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رساند، ولي متاسفانه جوابي نگرفت.

وي با اشاره به اينكه انجمن خوشنويسان نوين ماهيت خود را از وزارت كشور دريافت نموده و در صورتي كه بخواهد در حوزه فرهنگ و هنر فعاليت كند، بايد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز بگيرد، اذعان داشت: ‌اين تشكل به صورت غير قانوني فعاليت مي‌كند و به سراغ آن رفته و مراحل نظارتي نيز بر آن امال شده، ولي از مسئولين بالا مهلت گرفته‌‌‌اند كه اصلاً اين كار مسئولان قابل تاييد نيست.

حوتي‌نژاد تصريح كرد: اين ‌اداره دو مقوله را دنبال ‌نموده كه يكي بحث نظارتي و بازرسي از مراكز ديگري بحث حمايت از هنرمندان بوده است كه در بحث اول موفق، ولي در بحث دوم هنوز به نتيجه‌ مطلوبي نرسيده‌ايم، مشكل بحث حمايت از هنرمندان مربوط به بخش اعتباري و هزينه‌اي است، از ابتداي سال تاكنون 10 نمايش براي اجرا رفته، ولي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان يزد نتواسته است، حتي يك ريال به آنها كمك كند.

اين متولي فرهنگ و هنر در يزدعنوان داشت: ‌هنرمندان تئاتر در حال حاضر بايد براي اجراي يك نمايش خارج از حق‌الزحمه و دستمزد افراد و فقط براي هزينه‌هاي جانبي از سازمان مختلف درخواست كمك نمايند.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 114 كانون تبليغاتي از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز دريافت نموده‌اند كه 40 درصد آنها غيرفعال هستند، تاكيد كرد: ظرف چند ماه گذشته كانون‌هاي غير فعال شناسايي و به كميته اعلام شده كه اميد است؛ كميته تصميم بر لغو مجوز آنها بگيرد.

حوتي‌نژاد تعداد خطوط ارتباطي اين اداره را 3 خط عنوان كرد و در ادامه گفت: از اين 3 خط فقط يكي براي پاسخگويي به ارباب رجوع در نظر گرفته شده است كه قطعاً كم مي‌باشد و درخواست 4 خط ديگر را درخواست نموده‌ايم.

وي تصريح كرد: ‌اگر قرار است اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان يزد، بحث اجرائيات فرهنگ و ارشاد يزد را پيگيري نمايد، بايد خيلي جدي‌تر به آن نگاه شود واز نظر پرسنل، امكانات، پشتيبان و فضاي مناسب تامين شود.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان يزد، در پايان يادآور شد: ‌در حال حاضر بودجه‌هايي كه براي كارهاي هنري از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان يزد صرف مي‌شود، به طور كامل توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد، تامين نمي‌شود و با اين روند بدهي‌هاي اين اداره هر روز بيشتر مي‌شود.
يزدفردا -ايسنا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا